Hvordan redder vi vores kampestensætning, som skrider ud?

Vi bor i en gammel mølle ved Frederikssund, og rundt om møllen som fundament har vi en kampestenssætning, som er begyndt at skride i vestlig side. Det er naturligvis også den side, der er mest udsat for vejr og vind. Der er græsbelægning ovenpå stensætning, det vil sige, at når det regner løber vandet jo ned bag stenene og skal ud gennem stendiget. På nordlig og østlig side er stenene ligesom lidt mere kantede og ligger helt fint.

Vi har talt med en anlægsgartner, som vil køre jord udenpå og plante vedbend for at holde på jorden. Men jeg mener helt klart, at det er kønt at have stenene synlige, ligesom jeg mener, at det vil tage meget plads på grunden at få lagt 2 m jord udenom. Derfor vil jeg gerne have repareret stensætningen. Har I en idé, om der findes specialister på dette område? Har I nogle ideer til, hvordan vi kan løse det? Økonomi spiller jo også lidt ind her. Billedet er taget ved skumring og viser de ca. 3 meter, hvor stenene er skredet ud. Bedet foran er jord med en enkelt række sten, inden man når niveau med gårdsplads.

Stensætningen

Stensætningen med kampesten skrider – øverst i billedet ses møllen. Foto: Lotte Fuhr

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Med venlig hilsen
Lotte Fuhr, marts 2005

Svar

Vi vil afgjort fraråde, at man bygger muldjord uden på den skridende del af muren. En kampestensmur, der er på vej til at sætte sig/skride sammen, vil før eller siden falde helt sammen, hvis man ikke går grundigt til værks. Jeg er ret sikker på at muldjord og planter vil blive skyllet mere eller mindre væk, da der kommer en del vand ned på ydersiden af stensætningen.

Da den synlige stensætning er en oprindelig del af den landskabelige helhed omkring møllen ville det også være en skam at dække muren til og samtidig udviske det markante terræn, som møllen står på.

Den varige løsning er altså også den bevaringsmæssige korrekte, og det er at sætte den skridende del af muren om. Det kan godt være, at man ikke behøver at sætte det nederste skifte om, det er svært at se på billederne.

Ved genopsætningen af muren er det en god ide at der umiddelbart bag muren etableres er drænende lag af grus på ca. 50 cm, således at det vand, der bevæger sig igennem jorden ud mod stensætningens bagside kan løbe ned, og ikke skal ud gennem muren. Når muren tages ned, skal man nok stive den bagvedliggende jord af midlertidigt. Under alle omstændigheder bør arbejdet laves i en periode, hvor man kan forvente tørvejr, det nedsætter risikoen for yderligere skred i forbindelse med arbejdet.

Den skitserede løsning er både omfattende og kostbar, hvis I skal have en anlægsgartner til at udføre arbejdet, men jeg tror ikke, at der er nogen vej uden om at sætte støttemuren om.

I jeres del af landet findes flere dygtige anlægsgartnere. Jeg kender umiddelbart til 2 firmaer, som jeg ved er kompetente: Ingermanns Anlægsgartneri i Allerød 48 18 83 63, mailto:info@ingermann.dk__ og LK Anlæg i Helsinge 48 79 79 20, __mailto:lk@lk-anlaeg.dk__. Disse firmaer er begge tilknyttet brancheforeningen __Danske Anlægsgartnere og dermed ankenævn og garantifond.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan redder vi vores kampestensætning, som skrider ud?