Hvordan sætter vi hvidløg i den ny køkkenhave?

Vi er 2 gutter, der har gravet lidt ud i haven til en køkkenhave, men har også lidt plads i vinduskarmen. Vi vil meget gerne i gang med at dyrke noget hvidløg og vil plante det hurtigst muligt, da vi har læst om, at det er på tide at gøre det i oktober.

Men vi har kun købt nogen i supermarkedet, så spørgsmålene lyder: Skal de spire først, og skal man pille alt skallen af, inden de plantes?

Med venlig hilsen
Simon Isaksen, oktober 2012

Svar

Det er dejligt at høre, at I er gået i gang med at anlægge en køkkenhave. Og hvidløg er lette at dyrke. I kan fint bruge hvidløgene fra supermarkedet, når bare løget ser sundt ud, og alle feddene er fejlfri. Hvis I bliver grebet af at dyrke hvidløg, kan I altid afprøve forskellige typer og sorter.

Det er rigtigt, at hvidløg helst skal sættes i oktober ude på friland, så de kan nå at sætte gode rødder, inden vinter. De skal ikke have spirer, inden de sættes. Med sætning sidst i oktober vil de normalt først begynde at komme op af jorden sidst på vinteren eller til forår. Og det er det bedste. Men hvis vi får en mild november og december, kan de første grønne blade dukke op inden vinter, men løgene plejer at klare det fint.Hvidløg er fuldt hårdføre, og de skal i øvrigt udsættes for temperaturer under 10° C, inden de begynder at danne rødder.

Vindueskarmen skal ikke i brug til hvidløgsdyrkning, medmindre I kunne tænke jer at sætte hvidløg i en urtepotter og høste de grønne blade til grønt drys. Husk løgene skal udsættes for lav temperatur, ellers går de ikke i gang med at vokse. Sæt potter med hvidløg ude i haven og tag dem efter nogle uger ind til drivning – en af gangen, så der bliver grønt drys til lang tid.

Hvidløgene deles i fed – det er fed, man sætter, ikke hvidløgene. Hvert fed bliver i løbet af de næste ni måneder til et stort hvidløg med mange fed. De enkelte fed skal ikke have skallen pillet af – se billedet nedenfor.

Sætning af hvidløg

Man deler et hvidløg i fed og sætter de enkelte fed med 12–15 cm i rækken og så dybt, at toppen af løget er 3–4 cm under jorden. Foto: Karna Maj

I kan læse mere om at sætte og dyrke hvidløg i disse tre artikler:

Hvidløg skal sættes i efteråret

Hvidløg er en steppeplante

Der findes flere typer hvidløg

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan sætter vi hvidløg i den ny køkkenhave?