En mandel en nød?

På mit arbejde har vi diskuteret, om mandler er en nød eller ej. Hvad siger I?

Med venlig hilsen
Marie Bang Nielsen, oktober 2010

Svar

Mandel, Prunus dulcis er botanisk en stenfrugt. Prunuslægten omfatter bl.a. også blommer, abrikoser, fersken og kirsebær.

Frugten på mandel er en 3–6 cm stor stenfrugt. Selve skallen er aflang, hård og grøn. Inde i frugten er der en sten, hvor skallen er brun og furet, men glat at røre ved. Af og til får man mandler med skal, krakmandler, med i en pose uknækkede nødder. Selve frøet inde i stenen kender vi som de mandler, vi køber i butikkerne.

Botanisk Forening har lavet en fin artikel Julens nødder – botanisk set, hvor du kan læse mere om bl.a. mandel. Og her er definitionen på både nød og stenfrugt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > En mandel en nød?