Hvordan ser blomsterne ud på troldhassel?

Jeg har for første gang set, at vores troldhassel har små blomster. De er meget pink/røde, har det noget at gøre med rakler, eller hvad er det?

Med venlig hilsen
Vagn Andersen, marts 2011

Svar

Hos arten almindelig hassel, Corylus avellana, som er stamform for sorten troldhassel, Corylus avellana ‘Contorta’, er de hanlige og de hunlige blomster adskilt. Mens hanblomsterne er samlet i aflange stande eller rakler, så sidder hunblomsterne enkeltvis inde i knopperne. Ved passende mildt vejr skyder hunblomsterne deres røde støvfang ud, og så vil der være noget vindbåret pollen fra hanblomsterne, der bestøver hunblomsten, sådan at der dannes frø – i dette tilfælde en hasselnød.

Sorten troldhassel afviger ikke det mindste fra arten på dette område, så de røde blomster er altså blot hunblomsternes støvfang. Af og til dannes der tilmed nødder på Troldhassel, og der går det rygte, at de er farlige at spise. Det har dog intet på sig, og nødderne smager aldeles udmærket!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvordan ser blomsterne ud på troldhassel?