Hvad hedder planten med orange bær på bar stængel?

Jeg har set en mærkelig »plante« og vil gerne vide, hvad det er for en, og hvad den hedder.

Det er en lang »grøn pind« der gror op af jorden, og i toppen er der orange/røde »bær«. Den er ca. 30–50 cm høj fra jorden til toppen.

Med venlig hilsen
Marianne Nyqvist, august 2011

Svar

Italiensk ingefær hed den tidligere, nu italiensk arum

Frugtstande af italiensk arum i sensommeren. Foto: Karna Maj

Vi har haft flere spørgsmål om denne plante, og når man kender planten, er man ikke i tvivl. Det er en Arum, antagelig italiensk arum, som er den mest almindelig i danske haver. Det kan også være dansk arum eller plettet arum.

Her i sensommeren er både plantens blade og hylsterbladene fra blomstringen visnet væk, og tilbage står kun frugtstandene med de fristende orange eller røde frugter, som er giftige. Fjern frugtstandene, hvis der er børn i haven – eller hvis man ikke ønsker flere planter. De selvsår livligt.

Se mere i artiklen Italiensk arum

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvad hedder planten med orange bær på bar stængel?