Er grønne bær af italiensk arum giftige?

Min dreng på 2 år har kommet et grønt bær i munden af italiensk ingefær, Arum italicum. Han nåede at knuse den, ved ikke om han har slugt den. Han græd meget efterfølgende og tog sig til tungen. Dette skete for 2 dage siden

Er det giftigt, og er det noget jeg skal være obs på?

Med venlig hilsen
Nuran Erbas, juni 2011

Svar

Italiensk arum indeholder et et stærkt slimhindeirriterende stof, og dertil er de grønne, og senere orange og røde bær indbydende for børn at putte i munden. Jeg har mindre børnebørn min have, og jeg har valgt at fjerne blomsterstanden, så der ikke kommer bær overhovedet. Det har også den gode sidegevinst, at den ikke sår sig selv. Den breder sig kraftigt ved selvsåning, og den kan være svær at udrydde igen.

Ved mistanke om forgiftning, så gå ind på Bispebjerg Hospitals Giftlinje og søg oplysninger. Her kan du om dansk arum læse, at den er stærkt slimhindeirriterende med brændende fornemmelse, så der er ikke noget at sige til din lille drengs reaktion. Italiensk arum har givet samme virkning, selv om den ikke er omtalt. Læs på giftlinjen om arum.

Læs mere om planten i artiklen Italiensk arum.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er grønne bær af italiensk arum giftige?