Hvornår skal bær af italiensk arum sås?

Jeg har fået foræret nogle bær fra italiensk arum, hvornår skal jeg lægge dem i jorden, og hvilken jordbund foretrækker den?

Med venlig hilsen
Lone M. Nielsen, januar 2016

Svar

Svaret er enkelt: de skal sås så hurtigt som muligt. Hvis man har dem i haven og de selvsår, så vrimler de små planter op her sidst på vinteren eller i det tidlige forår, alt efter årets vejr.

Italiensk arum er meget smuk i vinterhaven med de brogede blade. De røde bær i eftersommer og efteråret er giftige, så det er ikke en plante til haver med småbørn.

Italiensk arum selvsår kraftigt, hvis man ikke fjerner bærrene i tide, og kan med tiden blive til ukrudt i haven. Den er ret svær at udrydde, da der bliver mange små knolde i jorden med årene.

Italiensk arum er en skovbundsplante, men den klarer sig fint på de fleste slags jorde.

Som det kan ses, så selvsår italiensk arum ret flittigt. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvornår skal bær af italiensk arum sås?