Hvor stammer blodbøgsorten ‘Atropurpurea’ fra?

Hvor stammer blodbøg, Fagus Sylv. Purpurea ‘Atropurpurea’, fra?

Med venlig hilsen
Mads Frimann Olsen, oktober 2012

Svar

Sorten ‘Atropurpurea’ er en spontant opstået mutation, som opmærksomme gartnere har bemærket og opformeret ved podning. Der findes dog andre rødbladede former af almindelig bøg, f.eks. Fagus sylvatica forma purpurea, og de er delvist frøægte. Dermed menes, at nogle få procent af frø fra disse planter indeholder arveanlæg for rød bladfarve – i stærkere eller svagere grad.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Hvor stammer blodbøgsorten ‘Atropurpurea’ fra?