Findes der en dværglavendel?

Min bror og jeg vil gerne plante en lavendel på vores mors urnegravsted. Vi synes dog, at en almindelig lavendel bliver for stor og vil derfor spørge jer, om der findes en dværglavendel?

Med venlig hilsen
Lisbeth Hansen, oktober 2015

Svar

Der findes desværre ikke en dværglavendel. Men hvis man hvert år i april klipper lavendlen Lavendula angustifolia ‘Hidcote Blue’ ned til 7–10 cm højde, bliver den kun 30–35 cm høj med blomsteraks.

Nogle lavere alternativer er:

  • Stjerneklokke Campanula poscharskyana ‘Stella’. (Grønne blade, blå blomster)
  • Skønasters, Kalimeris ‘Nana Blue’. (Grønne blade, blå blomster)
  • Lyngfloks, Phlox sublata ‘Emerald Cushion Blue’. (Grønne blade, lyseblå blomster)
  • Almindelig timian, Thymus vulgaris. (Gråløvet, rosa blomster)

Hvis der er meget skygge, er stjerneklokke det bedste valg. Alle inkl. lavendel tåler fuld sol, samt skygge lidt af dagen.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Findes der en dværglavendel?