Er chili selvbestøvende?

Jeg har en chiliplante, som jeg selv har sået. Frøene er fra en frugt, jeg har købt i Føtex, og jeg kender derfor heller ikke sortsnavnet. Jeg såede planten engang i septemper, og nu er den så begyndt at sætte blomster. Og så er det, jeg gerne vil høre, om den er selvbestøvende? For der er jo ikke ret mange insekter eller andre chiliplanter i nærheden af den.

Med venlig hilsen
Lasse Saaby, januar 2005

Svar

Chili er selvbestøvende, så du har ingen problemer med bestøvning. Når du dyrker indendørs skal du være opmærksom på, at luftbevægelse omkring planten fremmer bestøvningen. Du kan opnå den virkning ved at daske lidt til planten, så planten bevæges. Det er befordrende for pollenoverførslen inde i blomsten.

Hvis man vil tage frø af egne chili, og man har flere sorter af samme art, skal man være opmærksom på, at chili også kan fremmedbestøves. Hvis man skal være sikker på, at de ikke krydser, skal der være mindst 50 meter imellem arterne. Der er flere arter af chili, og det er kun sorter af samme art, som kan krydsbestøves.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er chili selvbestøvende?