Hvornår er det bedst at beskære buske?

Da jeg skal flytte i starten af april og gerne vil have nogle af mine buske og træer med, vil jeg gerne forberede i god tid, så de er nemmere at transportere med. Men hvornår må man klippe sine buske ned? Det er bl.a. jasmin, ribes, forsythia og roser.

Med venlig hilsen
Anja Bøgebjerg, januar 2003

Svar

Her er der vist egentlig to spørgsmål, nemlig ét om klargøring til flytning og ét om nedskæring af buske.

Når buskene skal flyttes i begyndelsen af april, bør du udnytte tøvejret for tiden til at få stukket rødderne over i en passende (overkommelig!) afstand fra rodhalsen. Stik spaden lodret ned i en cirkel rundt om busken, og sørg for, at den kommer helt i bund. Det giver de bedste muligheder for at flytte buskene, når det vel at mærke sker, før de springer ud.

Man kan sådan set beskære buske til en hvilken som helst tid på året, men det vil – alt andet lige – være mest skånsomt at gøre det i juli–august. Desuden bør man tage hensyn til, hvornår de enkelte arter blomstrer og helst udføre beskæringen lige efter afblomstring. Og endelig skal man gøre sig klart, at en total nedskæring ofte vil betyde, at blomstringen udebliver i adskillige år, mens kronen gendannes. Derfor vil det i de fleste tilfælde være langt bedre at lave en udtynding af buskene efter grundreglen: fjern ca. én fjerdedel af de ældste grene ved jorden hvert år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvornår er det bedst at beskære buske?