Er det en god ide at beskytte laurbærkirsebær mod frost?

Vil høre om man på nogen måde kan beskytte nyplantede laurbærkirsebær mod frosten. Skal man pakke dem ind, eller evt. dække af rundt om rødderne med et eller andet isolerende?

Med venlig hilsen
Helle Nielsen, november 2010

Svar

Mange laurbærkirsebær er blevet vældigt store i de år, hvor vi næsten ikke havde rigtige vintre. Det vil være næsten umuligt at beskytte dem mod frost, da det kun virker, hvis alle blade er dækket. Det er nemlig ikke så meget frosten i sig selv, men meget mere den tørhed, der følger af, at rødderne ikke kan erstatte det vand, som bladene taber på solskinsdage i frostvejr, den såkaldte »barfrost«.

Nyplantede eksemplarer må formodes at være ret små, og de kan beskyttes ved skygning (groftvævet sækkelærred, grangrene, hvid plastic f.eks.). Det er en god idé at dække rødderne med et tykt lag blade eller et par vintermåtter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er det en god ide at beskytte laurbærkirsebær mod frost?