Skades en gammel blodbøg af jord op ad stammen?

På mit arbejde har vi en blodbøg, som ca. er 80–120 år gammel, og den har det ellers godt. Men der har været gartner og lave boldbane, og da de fik jord i overskud, lagde de det op og rundt om stammen i ca. 1,5 meter fra roden. Er det ikke skidt for træet? Man siger normalt, at man ikke må plante dybere end rodhalsen. Vil det ikke forkorte blodbøgens levetid?

Med venlig hilsen
Søren Holten, september 2011

Svar

Jo, det er bestemt skidt for træet!

Det rigtige for træerne er, at rodhalsen skal flugte med jordoverfladen. Og desværre jo, det vil forkorte levetiden, men vær opmærksom på, at den slags hærværk er meget langsomt virkende, for træer er seje væsner med betydelige, oplagrede energireserver. Så det tager måske 5–10 år, før man bliver opmærksom på problemerne ved, at grene går ud og falder ned, og der kan gå 25 år, før svampene viser, at de har mæsket sig godt ved at danne frugtlegemer (paddehatte) på rodhals og stamme.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skades en gammel blodbøg af jord op ad stammen?