Er bær af almindelig kvalkved giftige?

Er bærrene af Vilburnum opulens giftige? Danske og engelske opslag er ikke enige.

En bekendt fra Ukraine vil gerne lave marmelade som hjemme, men er kommet i tvivl.

Med venlig hilsen
Morten Ziebel Serritzlev, januar 2012

Svar

Der findes ikke nogen plante med det botaniske navn »Viburnum opulens«, og derfor går jeg i det følgende ud fra, at der menes Viburnum opulus, som er det botaniske navn for den busk, vi kalder almindelig kvalkved eller ulvsrøn.

Det er korrekt, at de kloge er uenige om bærrenes giftighed, men følgende fremgår af netstedet www.vetpharm.uzh.ch, som drives af Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie (= Institut for læren om medicin og giftstoffer i forbindelse med dyr), der ligger i Zürich, Svejts: Planten er giftig, dvs. at det fremkalder tegn på forgiftning, når man indtager store mængder af planten.

Giftlinjen på Bispebjerg Hospital er enig i, at planten og bærrene er giftige – se information om Almindelig kvalkved

I øvrigt kan jeg ikke forstå, at nogen kan finde på at lave »marmelade« af disse bær, for de lugter afskyeligt (rent ud sagt af råddenskab)!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er bær af almindelig kvalkved giftige?