Kan saft af kvalkved bruges mod nyresten – eller er den giftig?

Jeg har et spørgsmål vedr. kalkved. Er saften af bærret giftigt at drikke?

Jeg har læst på tyrkiske netsider, at gilaburu (kalkved) er godt for nyresten. Jeg har været plaget af nyresten i 12 år og har ledt efter alternative midler imod nyresten. »Gilaburu« fra Tyrkiet stammer fra midten af Tyrkiet Sivas/Kayser. Der er lavet adskellige youtube vedr. hvor godt gilaburu er for nyresten. Der er tyrkiske læger, som anbefaler gilaburu, og der er rigtig mange mennesker, som beskriver, at de ikke har mere nyresten, efter de har drukket gilaburu saft et stykke tid.

Men når jeg læser de danske sider, fraråder man kalkved, og her siger man, at det er giftigt. Er den, der findes i Tyrkiet, en anden art end man finder i DK?

https://m.youtube.com/watch?v=gJ0r3fijel0

http://www.gilaburucu.com/icerik.asp?icid=57

http://www.saglikaktuel.com/bitki-ansiklopedisi-gilaburu-nedir-faydalari-nelerdir-1716.htm

Jeg ved godt, de er på tyrkisk, men artiklerne kan oversættes via google translate.

Ydermere skulle Gilaburu være fyldt med vitaminer, som roses helt op til himlen.

Håber at I kan give mig svar.

Med venlig hilsen
Hakan Patat, januar 2015

Svar

Det er korrekt, at man i Tyrkiet bruger bærrene af Ulvsrøn (Almindelig Kvalkved) som medicin mod flere sygdomme, heriblandt nyresten. Dette gælder særligt i byen Kayseri.

Med mit svar skal det dog hverken be- eller afkræftes, at bærrene har nogen medicinsk virkning. Da spørgsmålet vel egentlig drejer sig om den eventuelle giftighed, har jeg undersøgt dette, og fundet følgende: »Über die Giftigkeit der Beeren finden sich in der Literatur widersprüchliche Angaben: ungiftig bis schwach giftig.« (= Angående bærrenes giftighed findes der i litteraturen hinanden modsigende angivelser: ugiftig til svagt giftig.) Oplysningen er hentet hos CliniPharm/CliniTox.

Vær dog opmærksom på, at man ingen steder anbefaler at spise bærrene rå. I de tyrkiske tekster gives der i stedet anvisninger på, hvordan man skal tilberede et ekstrakt af bærrene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Kan saft af kvalkved bruges mod nyresten – eller er den giftig?