Hvornår kan jeg flytte mine to klematis?

Jeg plantede 2 nye clematis i fjor; men jeg har dummet mig med blomsterstørrelsen og ville gerne kunne bytte dem om. Kan det gøres, uden at jorden skal skiftes, og hvornår er det bedste tidspunkt? Til efteråret?

Med venlig hilsen
Bodil Poulsen, juni 2012

Svar

Problemet med disse planter er, at de lettest tåler flytning, beskæring osv. umiddelbart efter afblomstring. Men de stor- og de småblomstrede har ikke deres sæson på samme tid. Derfor må det bedste råd være at flytte dem i den første del af dvaleperioden, dvs. lige efter løvfald.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvornår kan jeg flytte mine to klematis?