Hvordan overvintrer jeg fire nye havehortensiaer?

Jeg købte i foråret 4 små havehortensiaer, de har stået i krukker siden. De er nu blevet kæmpestore og står stadig med rigtig mange blomster her medio oktober (10–12 pr. plante) mange af knopperne er stadig ikke sprunget ud. Da planterne er så store og kraftige vil jeg rigtig gerne, hvis jeg kan få den til at overvintre uden for mange skader. Mit spørgsmål er, hvad skal jeg gøre ved dem nu, hvor nattefrosten så småt er begyndt at komme.

Med venlig hilsen
Jette Sommer, oktober 2012

Svar

Havehortensiaer kan tåle vinteren, eller også fryser de ned. Fryser de ned, skyder de igen næste år, men der kommer antagelig ingen blomster, da blomsteranlæggene dannes allerede året før.

Hvis det er en af de nyere sorter, kan det være en sort, som blomstrer ikke kun på de gamle, men også på nye skud, og så vil du kunne få blomster på de nye skud, hvis de gamle fryser ned. Du kan læse mere om sorter og vinterhårdførhed i denne artikel: Nye hårdføre hortensiaer

Men uanset om det er den ene eller anden sort, så skal de ud af krukkerne. Rodklumpen skal slås ned jorden inden vinter, ellers kan planterne gå til. Du kan godt lade dem stå, til der er udsigt til dagsfrost. Det er en god ide at grave rodklumperne ned et sted, hvor der er god læ og gerne et sted, hvor der er skygge om vinteren, så knopperne holder sig længst muligt i ro om foråret.

Noget, som kan bekymre i forhold til planternes overvintring, er din beskrivelse af, at de stadig blomstrer. Det betyder antagelig, at stænglerne ikke er begyndt at afmodne endnu, og det gør dem mindre vinterhårdføre i år. Det er vigtigt, at man ikke gøder flerårige planter for sent på sommeren, da de skal nå at stoppe væksten og afmodne skuddene i løbet af efteråret.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan overvintrer jeg fire nye havehortensiaer?