Hvorfor visner bladspidserne på min rhododendron?

Mine rhododendron bliver gule i bladene omend »årestrukturerne« i bladene forbliver grønne. Efter en tid visner bladspidser: De bliver brune og krøller op. Hvad gør jeg ved dette problem? På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
Michael Arrild Hansen, marts 2003

Svar

Der kan være tale om både tørkeskade og rod i jordens mineralindhold i form af mangan- (Mn) eller magnesiummangel (mg). De visne pletter tyder på vandmangel, evt. fra i fjor eller nu i foråret, men symptomerne ligner hinanden en del og kan forveksles. Selv om Mn-mangel forekommer oftest på jorde med høj pH-værdi, forekommer det let i løs tørvejord og spaghnum. Det kendetegnes ved sprøde blade, der let knækker, samt visne bladpartier i tilfælde af meget lave niveauer (udtalt mangel). Er der tale om magnesiummangel, der ligeledes ofte forekommer i sur jord (især ved høje kaliumniveauer) kan gulninger og døde områder mellem bladnerverne ligeledes iagtages. (Kobbermangel kan for den sags skyld også let opstå i sur spaghnum, da dette medie let binder kobberioner. Her ses dog ikke gulfarvning mellem bladnerverne, så det kan udelukkes).

Jeg gætter på én af de ret almindelige Mg-mangeltilfælde. Jeg anbefaler at du starter på en frisk med ny jord uden næringstofubalance og i hvert fald sørger for god vanding. Plant om i frisk spaghnum iblandet fyrre- og grannåle (organisk gødning) evt 1:1. Herefter tilfører du en magnesiumholdig gødning. Her vælges en specialgødning af organisk oprindelse, så svidningsskader undgås. Du kan også anvende specialblandet spaghnum, men så må du holdes en anelse igen på den øvrige gødning. Følg vejledningerne på produkterne.

Den nye spaghnum skal gennemvandes godt inden plantning. Det samme skal rodklumpen. Den kan sættes i blød i en spand, en trillebør eller balje. Herved skylles nogle af de »forkerte« næringsstoffer, der evt. har ophobet sig, ud.

Det kan være smart at bekytte planterne lidt imod skarp sol (pga. svidningerne). Her kan afskårne grene bruges at skygge lidt med, når solen er for kraftigt på. Med disse råd og kærlig omsorg skulle dine planter have gode chancer. Vær opmærksom på tørke i den nye jord, så problemet ikke fortsætter/genopstår.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor visner bladspidserne på min rhododendron?