Hvornår er det bedst at flytte en rhododendron?

Hvornår er det bedst at flytte en rhododendron, og hvor dybt skal jeg grave ud til et godt grosted af en middelstor rhododendron?

Jeg har tænkt mig at bruge gødningsfrit spagnum. Skal det have tilført noget gødning for at rhododendron gror godt, og hvordan skal en rhododendron stå i forhold til skygge og sol?

Med venlig hilsen
Søren Jensen, april 2002

Svar

Det er med rhododendron, som det er med de fleste andre planter, at det sene efterår er det bedste tidspunkt for at flytte dem. Hvis man har stukket hele vejen rundt om roden i efteråret, så kan man dog sagtens flytte dem, indtil de sætter blomster.

Rhododendron har det ikke helt godt med at blive sat ned i en udgravning. I stedet for at grave så og så dybt ned, er det meget bedre at sætte en kant (f.eks. af træstammer, sten, klyner eller betonelementer) og fylde bedet op, så planterne kommer til at stå over niveau.

Rhododendron er følsomme overfor udtørring i vintertiden. Derfor er det bedst at sætte dem et skygget sted. De skal vandes omhyggeligt i blomstringstiden, og man kan gøde dem ved at plante dem i en blanding af lige dele filtergrus (2–6 mm), fyrrenåle (eller bøgeblade) og grov sphagnum.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvornår er det bedst at flytte en rhododendron?