Hortensia har fået frost – hvad gør jeg?

Min hortensia har fået frost, kan den hjælpes?

Med venlig hilsen
Camilla, maj 2015

Svar

Det er kun skuddene, der er frostskadede. Du venter bare stille og roligt og ser, hvad der sker. Der kommer nye grønne skud på grenene eller nye skud fra basis. Den går ikke ud. Men de ødelagte skud indeholder blomsteranlæggene, så er alle skud ødelagte, får du ingen blomster i år. Med mindre det er en af de nye sorter, der kan blomstre på nye skud samme år.

Når du kan se, hvor der kommer nye skud, kan du skære evt. grene uden nyvækst tilbage til nye grønne skud. Og så glæde dig over, at du fik udtyndet eller forynget busken.

Næste år kan du forebygge frostskader ved at vente med at klippe de visne blomster af til her i maj, hvor frostrisikoen er minimal – mine er ikke klippet af endnu. De visne blomsterskærme danner en klimaskærm, som kan skærme for let frost. Det sikre er at dække busken med fiberdug, hvis der loves frost i foråret. Du kan sætte det fast med tøjklemmer.

Er det et tilbagevendende problem, kan du overveje at erstatte den med en af de ny og hårdføre sorter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hortensia har fået frost – hvad gør jeg?