Hvorfor kommer der ingen blomster på min hortensia?

Jeg har 4 stk. hortensia der ikke har blomstret de sidste 2 år, skal de ud eller er der chancer for at de kan blomstre? De er ikke så store, men flotte grønne

Med venlig hilsen
Kirsten, august 2017

Svar

Med tanke på de sidste 2 års milde vintrer, tænker jeg at dine hortensiaer ikke er hårdføre i det danske klima og sandsynligvis stammer fra potteplanter til brug indenfor. Eller er beskåret forkert.

Stammer de fra potteplanter, bør de skiftes ud mod hårdfør art og sort til havebrug. De købes i havecentre. Spørg endelig personalet til råds om plantevalg, placering af planten i haven og hvilken jordtype de trives i. Der er mange forskellige at vælge mellem.

Næsten alle hortensia, Hydrangea, blomstrer i enden af skuddene, så de må ikke klippes ned eller beskæres. Først omkring midsommer kan de visne skudspidser klippes af. Først der kan man være sikker på hvad der vil skyde. Klip umiddelbart over de grønne blade.

Hydrange arborescens »grandiflora« Foto: Hanne Søgård

Hydrangea arborescens, er undtagelsen som bekræfter reglen. Den blomstrer fint på samme sommers skud, dvs. den kan klippes helt ned og stadig blomstre flot den samme sommer. Og så trives den i almindelig havejord, blot den ikke er for tør. Sol eller halvskygge, passer den udmærket. Bliver det mørkere går det ud over blomstringen. Potteplantetyperne fryser typisk tilbage, ofte helt til jorden, og blomstrer derfor ikke på friland.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor kommer der ingen blomster på min hortensia?