Kan jeg plante aroniabuske ved vores hus i Sverige?

Jeg vil gerne plante nogle aroniabuske i Sverige rundt om vores hus. Er der særlige krav til sol, jordbund, gødning – og hvornår er bærrene plukkemodne?

Med venlig hilsen
Sonja Miemietz, februar 2016

Svar

Du kan sikkert godt plante aroniabuske rundt om dit hus i Sverige. Det kommer dog lidt an på, hvordan jorden er.

Den mest brugte Aroniaart i Danmark er Aronia melanocarpa, som naturligt hører hjemme i det nordøstlige Amerika. Det danske navn er surbær. Den klarer sig godt i de fleste havejorde, bare de ikke er helt sandede eller helt våde og kolde.

Surbær bliver mellem 125 cm til 2m høj og har mange kvaliteter. Omkring maj står den med mange små, hvide duftende blomster med lilla støvdragere. Blomsterne er rige på pollen og nektar og efterstræbes derfor af både bier, humlebier og svirrefluer. Omkring september modnes frugterne, som er næsten sorte og rønnebærlignende. Frugterne er både dekorative og meget anvendelig og sunde. Man kan presse dem til saft, koge saft eller lave marmelade og grød, og de kan bruges til vin og snaps.

Om efteråret får surbær utrolige høstfarver fra gulorange til røde.

Du kan læse mere om pleje af aronia og hvilke sorter, der kan købes i artiklen Surbær – en busk med mange kvaliteter

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg plante aroniabuske ved vores hus i Sverige?