Er frostskadede kartofler kassable?

Skal jeg kassere kartoflerne og sætte nye. Jeg har sat dem i sorte spande, og nu er toppen klappet sammen på grund af nattefrost.

Med venlig hilsen
Hans Rasmussen, maj 2011

Svar

Ærgerligt, at du har fået frostskadet dine kartofler. Her i foråret skal man være på vagt, så snart de lover under 5° varme, da der lokalt kan forekomme nattefrost, og selv let nattefrost kan ødelægge kartoffeltoppen. For nogle dage siden stod meterologen om aftenen og bedyrede, at han ikke mente, at det kunne blive nattefrost dem pågældende nat. Heldigvis havde jeg dækket kartoflerne, for ved solopgangstid var der rim på udhustaget – og sikkert også i haven.

Normalt vil frostskadede kartofler skyde igen, men det sætter dem selvfølgelig en del tilbage. Men ikke mere end at de vil komme tidligere end nogle nysatte. Jeg ville lade dem stå. Du kan jo for den sags skyld også sætte nogle nye – hvis du har flere spande og læggekartofler. På nuværende tidspunkt er det ikke nødvendigt at sætte i spande, du kan fint sætte dem i et bed, hvis du har mulighed herfor. Og med mindre du bor et sted med meget sen nattefrost, så burde et nyt hold ikke få frostskade.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er frostskadede kartofler kassable?