Kan jeg plante et ferskentræ der hvor jeg havde et abrikostræ?

Kan man plante et ferskentræ hvor der tidligere stod et abrikostræ? eller er det ikke så godt?

Med venlig hilsen
Elsebeth Eriksen, april 2016

Svar

Som udgangspunkt kan der ikke plantes kernefrugt (æbler, pærer m.m) efter kernefrugt og stenfrugt (blommer, kirsebær, fersken m.m.) efter stenfrugt. Det skyldes populært sagt, at træerne indgå i form for samarbejde med jordens mikroflora, der forhindrer at for mange af dens egne børn kommer til at spire frem under det gamle træ. Efter nogle år vil denne form for »jordtræthed« være væk og der kan igen plantes kernefrugt efter kernefrugt og stenfrugt efter stenfrugt.

I praksis kan man løse problemet ved at grave et hul på ca. ½ meter på hvert led, som derefter fyldes med frisk jord fra et andet sted i haven, hvor der ikke har stået træer fra den pågældende grupper.

Vær opmærksom på at stenfrugt kræver et reaktionstal der er på omkring 7 for at træet kan optage optimal gødning. Det har især noget at sige, når et nyt træ skal etableres.

Så svaret er ganske kort nej til dit spørgsmål, men hvis du skifter jorden i plantehullet med noget kalkholdigt jord er svaret ja.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg plante et ferskentræ der hvor jeg havde et abrikostræ?