Hvorfor hænger min rhododendron med bladene?

Jeg har for 2 år siden plantet en rhododendron. Det første år kom den godt fra start og stod smuk og blomstrende. I løbet af vinteren begyndte den at hænge med de yderste blade. I et forsøg på at redde den tog jeg den op og friskede jorden op med næringsberiget spagnum.

Jeg har vandet den med ca. 30 liter vand 1 til 2 gange ugentlig og for 14 dage siden gav jeg den lidt rhododendrongødning som jeg fik af en garvet rhododendronpasser. Intet har hjulpet, og nu hænger alle bladene. Hvad kan der være galt?

Med venlig hilsen
Morten Vestergaard, april 2003

Svar

Det er naturligt, at rhododendron hænger med bladene om vinteren, når jorden er frossen. Især de storbladede sorter formindsker på denne måde fordampningen. Desuden er det tit nødvendigt at vande i marts, og specielt foråret dette forår, 2003, har været særligt tørt med nedbør langt under normalen.

Retter bladene sig ikke mangler planterne stadig vand, og så er der ikke andet at gøre, end at vande grundigt eller vente på vejrgudernes hjælp. Nyplantning i frisk spaghnum skal først ske efter at den nye jord er grundigt gennemvandet, nærmest opblødt – f.eks i en stor trillebør eller ved vanding direkte i sækken. Årsagen er, at tør spaghnum er længe om at opsuge vand. Mindre mængder kan skylle væk eller opsuges af den resterende spaghnum, der således stjæler fra rødderne. Er jorden skiftet, er der desuden fjernet noget af den jord, der har tidligere lå omkring rødderne. Herved forstærkes den friske spaghnums vandskyende effekt yderligere. Når der vandes skal det gøres rigtig grundigt, her er det ikke tilstrækkeligt med en spand eller tre. Derudover kan en del af planterne være skadet af omplantningen, så vandforsyningen er yderligere nedsat.

Misfarvede blade kan skyldes flere ting og se forskelligt ud. Det kan udover tørke skyldes næringstofmangel eller overgødskning, svampeangreb eller frostskade i forårets løb. Alvorlig vandmangel kan medføre at bladpartier visner, i så tilfælde er der kun at gøre at fjerne bladene helt. Døde knopper kan også skyldes tørkeskade. Når begge er tilført gødning og der nu kommer regn, er der kun at håbe på at planterne kommer sig fint. Uden vand er gødningen ikke plantetilgængelig.

Jernvitriol kan bruges til surbundsplanter for at regulere surhedsgraden i jorden. Stoffet er jernholdigt kan købes i Matas og anvendes primært som middel mod mos i græsplæner. Det bedste vil dog være at tilføre en organisk langtsomvirkende surbunds-/rhododendrongødning, hvor også andre næringsstoffer indgår, herunder kvælstof. Køb det i havecentret og tilfør gødningen her i forårets løb i små mængder efter brugsvejledningen. Indholdet af næringsstoffer og kvælstof kan variere lidt fra produkt til produkt. Nåle og bark fra gran og fyr er ligeledes velegnet som naturlig gødning.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor hænger min rhododendron med bladene?