Eg i blomst?

Jeg opdagede for 3 uger siden disse blomsterlignende knopper på genboens egetræ.

Har aldrig bemærket sådanne før på eg og kan ikke finde noget om det når jeg søger på nettet.

Er det en special sort?

Der var flere af dem og der var også agern på grenene.

Med venlig hilsen
Rikke Norling, september 2017

Svar

Det er artiskok galhveps. Andricus foecundatrix. Hvepsen lægger sine æg i en bladknop på eg, der dannes derefter en galle omkring. Gallen får en form som kan ligne en artiskok. Det skader stort set ikke træet.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Eg i blomst?