Hvordan får jeg mange syrener?

Jeg vil gerne have mange syrener, men min syrenhæk giver ikke så mange blomster- faktisk kun i toppen. Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Jens Olesen, december 2017

Svar

Ja det er helt normalt. Hvis du kører rundt på fyn når syrenerne blomstre, vil du også se at de mange lange læhegn kun har blomster i toppen. Det er fordi syrenerne blomstre på 2. årsskudet, det vil sige at når vi klipper hækken en gang om året så klipper du alle de kommende blomster af. Derfor anbefaler jeg gerne at bruge syrenerne som uklippede hække, så for du det vilde blomsterflor jeg er sikker på du så gerne vil have.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan får jeg mange syrener?