Kan vi høste frø af »Abernes skræk«?

Hej!

Jeg håber, I kan hjælpe to førstegangshusejere med nedenstående lille spørgsmål:

Vi ønsker at forenkle vores forhave til foråret og dette indebærer at en stor flot udgave af »Abernes skræk« på ca. 10 meters højde givetvis må lade livet. Vi har i mellemtiden hørt at et sådant træ er meget kostbart og vi tænkte på om man kan høste noget fra et sådant træ, som andre kan få glæde af (frø eller lignende), inden det (desværre) bliver nødt til at lade livet til gengæld for mere lys i vores stue?

På forhånd tak for svaret.

Med venlig hilsen
Malene B. Lindsted, januar 2004

Svar

Der er desværre ikke mange chancer for, at jeres træ kan have dannet modne frø, heller ikke selv om det eventuelt skulle have dannet kogler. Men kunne jeg overtale jer til at overveje en anden løsning, så det – meget sjældne – træ kan overleve? Hvorfor ikke nøjes med at fjerne grene nedefra, indtil der er lys nok i stuen?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi høste frø af »Abernes skræk«?