Er det normalt, at japansk løn blomstrer?

Hej.

Vi har en Acer palmatum ‘Fireglow’ (også kaldet japansk løn, tror jeg) i vores have, som vi er meget glad for. Lige nu har den imidlertid overrasket os ved pludselig at blomstre! – Er det normalt? Vi har ihvert tilfælde aldrig oplevet det før, og kan da heller ikke finde noget om fænomenet i vores lager af havebøger.

Jeg håber på at høre fra Jer.

På forhånd tak for en god hjemmeside.

Med venlig hilsen
Peer Hansen, maj 2004

Svar

Det glæder mig at høre om dit træ. Heldigvis er det slet ikke så sjældent, at de blomstrer, men det forudsætter, at betingelserne er i orden:

  • Der skal være godt dræn.
  • Der skal være en konstant fugtig jord.
  • Der skal være let (men ikke dyb) skygge.
  • Der skal være en moderat gødet jord uden for meget kvælstof.
  • Man skal holde fingrene langt væk fra beskæringsværktøjet.

God fornøjelse med frugterne, de er nemlig mindst lige så smukke!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er det normalt, at japansk løn blomstrer?