Kan et abetræ flyttes?

Kan man flytte et 5 år gammelt abetræ?

Med venlig hilsen
Gitte, januar 2005

Svar

Man kan godt flytte et ungt abetræ. Resultatet vil helt afhænge af, hvor omhyggeligt man udfører flytningen. Her følger nogle råd til flytning:

  1. Næste gang jorden er optøet stikker I med en spade lodret ned og så dybt, spaden kan komme, hele vejen rundt om træet i en radius, der mindst overstiger de længste grenes afstand fra stammen.
  2. Når træet viser de allerførste tegn på nyvækst, graver I det hul, som det skal flyttes over i. Hullet skal være dybt nok til, at der kan lægges et 5 cm tykt drænlag i bunden (brug potteskår, småsten eller perlegrus),
  3. Samme dag graver i træet op med klump, dvs. uden at ryste eller støde jorden fra rødderne, og flytter det over i det klargjorte hul.
  4. Straks derefter laver I skygge for træet, så det ikke bliver udsat for direkte sol.
  5. Træet passes omhyggelig med vanding efter flytningen og resten af vækstsæsonen.

Disse råd er minimumskrav til jeres omhu. Desværre kan det ikke garanteres, at projektet lykkes, men sådan ville jeg selv gøre det, hvis jeg stod i situationen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan et abetræ flyttes?