Hvad kan vi plante som uklippet hæk på en skråning?

Af »præhistoriske« grunde har vi et skel til vores nabo, hvor skellinien ligger midt i en skråning (niveauforskel op til 1 ½ meter, skåningens hældning pt. op til 60 grader). Beplantningen kan ikke reddes…

Vi vil jævne hældningen det, der er muligt, og plante en rimelig vedligeholdelsesfri hækkelignende ting. Vedligeholdelsesfri således, at de ca. 50 meter ikke skal klippes snorlige, hvilket er noget nær umuligt pga. hældningen. Den må gerne være lidt »pjusket«. En hæk, der tilgodeser fugleliv, har høj prioritet, mens større torne er forbudt pga. børn.

Behøver ikke være én sort – kan sagtens være flere. Skellet ligger i »skovlignende« omgivelser og må gerne afspejle dette. Højdemæssigt skal den mindst blive 120 cm høj.

Lang redegørelse – alle idéer er meget velkomne.

Med venlig hilsen
Jan Arenholt, april 2005

Svar

Skråningen kunne f.eks. tilplantes med fjeldribs – Ribes alpinum ‘Dima’, som kan vokse både i sol og skygge og som bliver ca. 1,5 meter høj. Fjedribs egner sig fint til en lidt pjusket hæk og den nævnte sort har mange røde bær, som fuglene holder af. Fjeldribs kunne være den gennemgående plante som danner bunden, hvori forskellige større buske med fordel kunne plantes for at skabe en afvekslende beplantning.

Er skråningen solbeskinnet, kunne disse buske være syrener, Syringa vulgaris, bærmispel, Amelanchier canadensis, benved, Euonymus europeus, og kvalkved, Viburnum opulus.

Ligger skråningen derimod i skygge, bør kun benved, kvalkved og blærespiraea. Physocarpus malvaceus ‘Pyso’, benyttes.

Dette forslag kan fungere som en uklippet hæk, der fremstår som en buskrække. En sådan hæk skal ikke klippes med hækkesaks, men med 2–3 års mellemrum forynges ved at fjerne de ældste grene i de enkelte buske.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan vi plante som uklippet hæk på en skråning?