Hvordan skal en magnolie plantes?

Vi har købt et magnolietræ, hvor vi fik fortalt at blomsterfarven var meget sjælden her i Danmark. Farven er mørkviolet, næsten over i sort, når den lige springer ud.

Kan i hjælpe med det latinske navn på denne og evt. fortælle lidt mere om hvordan den skal plantes? Lige nu står den i en kæmpe udendørs potte, men skal plantes ud når vi får anlagt have her i efteråret eller skal vi hellere vente til foråret?

Med venlig hilsen
Charlotte Jensen, august 2002

Svar

Sorten hedder Magnolia liliiflora ‘Nigra’, og den er ganske rigtigt ret sjældent set her i landet.

Sådan et sjældent eksemplar bør I vente til foråret med at plante ud i haven. Vælg et beskyttet sted og sørg for, at jorden fra bunden af plantehullet og et par spadestik længere ned er meget veldrænet. Grav eventuelt de to spadestik ekstra ud og fyld op med sten, skærver, murbrokker osv. Dæk dette dræn med et stykke fibertex, og plant så træet oven på det. På den måde har I givet det de
bedst mulige betingelser under danske forhold.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan skal en magnolie plantes?