Hvilke træer kan vi bruge som læskjold på lokalitet med hård vestenvind?

Vi har en naturgrund på Thyholm, tæt ved Limfjorden, og vil gerne lave en halvcirkel som et læsted, hvor vi kan sidde og nyde vores morgenkaffe og møde de første morgensolstråler, der kommer. Jeg tænkte først, at det skulle være vildtæbler, fordi de måske er mest
hårdføre, men de har nogle grimme torne. Så jeg vil derfor spørge, om I har et godt forslag til, hvilke æbletræer der kan bruges og evt. andet forslag.

Vestenvinden er hård på disse kanter. Andre træer på grunden er ahorn, eg, bøg, lærk, ask, lind, bjergfyr som læ mod vest/nord, gran, birk og et enkelt kastanjetræ. Grunden er 3000 m² stor.

Med venlig hilsen
Jane Olsen, marts 2006

Svar

Det er ikke mange træer og buske, der for alvor kan trives, og dermed give en ordentlig læeffekt under de forhold, der er på Thyholm med megen blæst og en relativt mager jord.

Hvis dit læhegn skal indeholde deciderede træer, vil vi foreslå Stilk-eg, Quercus robur, Røn, Sorbus mougeotti og Hvidtjørn, Crataegus monogyna.

Under træerne kan der plantes Syren, Syringa vulgaris, Sargents æble, Malus sargentii og Bærmispel, Amelanchier spicata. Hvis læskjoldet ikke skal være for højt, kan I nøjes med at plante buskene.

Man kan bruge de fleste æblesorter i denne sammenhæng, men det er nu ikke de bedste lægivere, så det skal mest være for æblernes skyld. I øvrigt er både harer og råvildt rigtig glade for barken på æbletræer, så det kan godt være svært at have dem i fred under mere naturprægede forhold.

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer kan vi bruge som læskjold på lokalitet med hård vestenvind?