Trives hortensia i skygge?

Jeg har købt en Hortensia og plantet den i et sydvendt bed, men er nu i tvivl om det ville blive bedre med lidt mere skygge. Den vil så komme til at stå i nærheden af en ligusterhæk der skygger fra syd. Hvor langt skal den eventuel plantes fra hækken der er ca. 1.8 meter høj?

Med venlig hilsen
Iben Hahne, august 2002

Svar

Hortensia trives bedst plantet i en let og muldet jord og med delvis skygge en del af dagen. Jeg er sikker på, at den vil trives bedre med skygge midt på dagen fra ligusterhækken, og med sol først og sidst på dagen. Du kan delvis selv bestemme dens størrelse ved beskæring. Beskæres den ikke ret meget, vil den i god jord blive minimum 2 meter bred.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Trives hortensia i skygge?