Hvad hedder min busk med de lygteformede røde frugter?

Jeg har for år tilbage sat en busk i haven, men selv ved at spørge anlægsgartnere og have»eksperter« i vennekredsen er det ikke lykkedes at få bestemt, hvad den hedder.

Euonymus planipes

Busken er en Euonymus planipes Foto: Jørgen Nymark

Euonymus planipes

Euonymus planipes får kraftigt røde efterårsfarver – her fotograferet midt i september, hvor de første blade er blevet rødlige. Foto: Jørgen Nymark

Med venlig hilsen
Jørgen Nymark, september 2006

Svar

Din busk er en kinesisk/japansk benved Euonymus planipes. Bemærk, at japansk benved, Euonymus japonicus, er en helt anden art af benved, som er stedsegrøn, og denne er i modsætning til Euonymus planipes ikke er hårdfør i Danmark.

Euonymus planipes får meget store frugter og kraftigt røde efterårsfarver. Trives godt i sol med vandrende skygge og i en skovbundsjord.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder min busk med de lygteformede røde frugter?