Kan jeg overvintre et oliventræ udenfor?

Jeg har været så heldig og har fået et kæmpe oliventræ i år. Jeg har en dejlig terasse inde i en u-formet gård, hvor åbningen vender mod syd. Jeg har ingen mulighed overhovedet for at få den indenfor i 5–10 grader.

Jeg søger derfor nogle tips til, hvad jeg kan gøre for at få den til at overvintre udenfor. Den står i en stor hel whiskytønde, og jeg tænker på at købe nogle rockwoolsmåtter og indhylde tønden samt rykke træet ind til husmuren.

Har I ellers nogle tips til, hvad jeg kan gøre, da jeg bliver meget ked af det, hvis det dør.

Med venlig hilsen
Pia Mortensen, oktober 2006

Svar

Oliventræer kan godt klare enkelte frostnætter og endda lidt frost. Faktisk skal de lige have en snert af frost for at kunne sætte frugter. Men de kan normalt ikke tåle en almindelig dansk vinter.

Den eneste sikre måde at overvintre det på er at få den indenfor til frostfri overvintring. Når det er så flot et eksemplar, bør du overveje muligheden for at sende den til vinteropbevaring. Der er en hel del lokale gartnerier, som overvintrer planter for lokale kunder. Måske kan du finde et i nærheden. Der er også en række mere specialiserede plantehoteller, som tilbyder denne service, og nogle af dem tilbyder desuden transport til og fra, hvis det er et problem. Du kan se dem i vores forhandlerguide under Vinteropbevaring.

På meget beskyttede lokaliteter er der oliventræer, der overvintrer, men de vokser i jorden og har således deres rødder beskyttet meget bedre end i en tønde. Der står bla. en del på Bornholm og en i urtehaven ved siden af Gåsetårnet i Vordingborg. Men det vil være en risikabel affære at forsøge at overvintre det udenfor, helt afhængig af vinterens strenghed. Men den kender vi jo ikke, før den slår til.

Hvis du ikke har andre muligheder, så må du jo afprøve din taktik med at isolere inde langs muren. Umiddelbart lyder det jo som et godt beskyttet sted mod vind. Hvis huset inde bagved er opvarmet vil der måske være en større chance, specielt hvis det ikke er alt for godt isoleret. Mine citronverbena og rosmarin overlever i en uopvarmet garage med plasttag, som giver lys til dem. De bliver placeret helt op af muren ind til vores hus. Selv om det er hulmursisoleret, så trænger der varme ud, som gør, at de overlever. Isolering i sig selv giver jo ingen varme, men det kan give læ. Der skal tilføres varme i en eller anden grad, for at isolering gør gavn. Og der er måde med, hvor megen varme, der kommer fra jorden, når først vi har en frostperiode. Læ alene kan etableres med f.eks. stråmåtter – det er en velafprøvet teknik, hvor klimaet ikke bliver for fugtigt og indelukket.

oliventræ

Oliventræet i urtehaven ved Gåsetårnet i Vordingborg står meget beskyttet på en sydvestskråning, og hele anlægget er med meterhøje brede og lægivende takshække. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg overvintre et oliventræ udenfor?