Er det en dårlig ide at plante et blommetræ udelukkende i spaghnum?

Vi har netop købt et blommetræ (‘Reine Claude’) som vi har plantet i et hul på godt 1m diameter hvor der er fyldt op med 100% spaghnum. Efter et par dage begyndte træet at tabe bladene og dem som sidder tilbage er krøllet sammen og blevet brune.

Er det en dårlig ide at plante udelukkende i spaghnum? Vi bor i skovbrynet og har tænkt på at bruge lidt jord fra skoven til vores blommetræ. Er det en god ide?

Skal vi gøde jorden nu eller vente til foråret med at gøde og hvilken gødning vil være bedst til den træsort?

Med venlig hilsen
Søren Anker Nielsen, oktober 2002

Svar

Ja, det er afgjort en dårlig idé at plante blomme og andre stenfrugttræer i sphagnum. Disse planter har behov for adgang til kalk, og det bliver forhindret af den sure sphagnum. Skovjord kan godt tænkes at være bedre, men stadigvæk kun hvis det er en kalkholdig jord, der er tale om.

Det er dog i øvrigt næppe sphagnumen, der er skyld i det tidlige bladfald. Det er nemlig en skavank, som rammer blommetræer overalt i landet i år. Den direkte synder er forskellige svampesygdomme, men som sædvanligt får de kun magt, når træerne er svækket i forvejen. Netop i år var den våde forsommer slem for træer, der holder af godt dræn omkring rødderne, så dér har vi sikkert den egentlige synder.

Træerne har intet at bruge gødning til fra nu af og hele resten af vinteren. Derfor kan man med fordel vente til midt i maj, før man gøder blommetræerne. Den bedste gødning er helt bestemt en vel omsat kompost, men har man ikke det, kan en PK-gødning også gøre det på kort sigt. Alle PK-gødninger indeholder letopløselige salte af fosfor og kalium, men foretræk en type, som også indeholder magnesium. Derimod er der ingen grund til at bruge kvælstofholdige gødningstyper, som blot vil bringe træerne ud af balance og fremkalde en panikagtig vækst med mange vanris.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er det en dårlig ide at plante et blommetræ udelukkende i spaghnum?