Overlever sort bambus efter blomstring, når der kommer nye skud?

Vi har fem store bambus, som blomstrede sidste år, og som så nu er gået ud. To af dem har vi fået skåret ned fordi vores søn skulle komme på et senere tidspunkt og grave dem op med en maskine. De har nu fine nye skud på ca. 1 ½ m. Så er mit spørgsmål er: Vil de gå ud, eller er de sunde nok.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Laila Hansen, juni 2007

Svar

Da den gule bambus, Fargesia murielae, for år tilbage gik i blomst, døde alle efter blomstringen. Dette fænomen er helt almindelig for gul bambus i Kina, hvor der er blomstring efter ca. hvert 100. år.

Da den sorte bambus, Fargesia nitida, begyndte at blomstre tog de fleste det for givet, at den også ville dø efter blomstring. Men det viser sig, at det ikke er så entydigt. Mange steder oplever man, at planten efter at have set helt død ud, bryder igen. Det ser ud til, at det er hele grupper af planter på samme sted som får nye skud. Sandsynligvis er det planter, som har haft et særdeles godt rodsystem, og som har haft energireserver nok til skudsætning.

Om de også har nok energi til at overleve over år vides ikke, problemet kan være, at de har brugt for meget af energien, først til blomstring, og derefter til bladsætning. Vi ved det ikke, det vil tiden vise, og fænomenet er jo særdeles spændende for planteinteresserede.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Overlever sort bambus efter blomstring, når der kommer nye skud?