Er rosentorne giftige?

Har for en uge siden stukket mig på en rosentorn, vist nok vildskud fra ‘Hvid Nevada’. I løbet af de næste 1–2 timer udvikledes kraftige smerter, rødme og hævelse. På skadestuen fandt man ingen torn i fingeren. Kan en sådan torn være giftig?

Med venlig hilsen
Kathe Rasmussen, maj 2003

Svar

Nej, du slipper for at sove i hundrede år, da roser ikke er giftige, hverken i saft eller plantevæv. Man bruger rosenolie til aromaterapi og parfumer og hyben til marmelade og suppe. Men der kan på overfladen af huden eller tornen findes en række naturligt forekommende bakterier og svampe, som angriber kroppen og skaber infektion efter at hudens forsvarsbarriere er brudt. Det svarer til at skære sig med en kniv og få snavs i såret enten fra bladet eller efterfølgende.

Har du problemer med stærk betændelse får du her et gammelt husråd, der har stor effekt mod betændelse. Du rører rugmel og honning (helst dansk, da det er uopvarmet) sammen til en sej pasta og smører det på såret, der efterfølgende dækkes godt med plaster. Dette bæres 12 timer, f.eks. natten over. I honningen findes en række bakteriedræbende stoffer, der har dokumenteret effekt mod infektion – samme stoffer (herunder propolis), som bierne holder deres yngel rene med i kuben. Honningen vil smelte lidt når den rører den varme hud. Samtidig virker sukkerindholdet dræbende på levende mikrober (osmose, svarende til det der sker i en syltekrukke med tilstrækkeligt sukker). Rugmelen suger.

Døgnet øvrige timer dækkes såret med en tot vat vædet godt i rom, der er helt mættet med sukker. Alkoholen virker desinficerende og den høje sukkerprocent virker ligesom honningen. (brun eller hvid rom er ligemeget). Sammen med et godt dagligt bad i sæbevand (brun sæbe eller spåner) er du helbredt på kort tid.

Midlet stammer fra før pencilinens fremkomst og har bl.a. reddet inficerede storetæer fra en planlagt amputation. Ingredienserne er noget sundere for kroppen end antibiotika og lige så virksomme.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Er rosentorne giftige?