Kan man bruge blomsterne fra den hibiscus man ser i de danske haver til te?

Kan man bruge den hibiscusbusks blomster man ser i de danske haver til at lave te af? Jeg bruger normalt den blomst der kommer fra Egypten, som jo skal bestilles. Men da jeg har tre store buske i min have, kunne det jo være smart hvis, den kunne bruges

Med venlig hilsen
Dorthe, august 2003

Svar

Du kan godt tørre almindelige hibiscusblomster til te, men de smager ikke af ret meget. De kan evt. give lidt farve i teen, hvis de har kraftige farver.

De friske blomster smager dejligt. Da jeg var barn i Nordafrika spiste jeg hibiscusblomster hver dag. De groede som hæk omkring vores hus. Da jeg tog til Marokko for at gense mit fødehjem, kunne jeg ikke holde med at spise hibiscusblomster hvor jeg kom. Det er en af mine favorit spiseblomster.

PS: Uudsprungne blomsterknopper kan sød- eller sursyltes.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Kan man bruge blomsterne fra den hibiscus man ser i de danske haver til te?