Er fredsliljer giftige?

Jeg arbejder i en daginstitution, hvor vi har en del fredsliljer stående. I går blev jeg spurgt, om de er giftige. Er de det?

Med venlig hilsen
Sisse Hansen, februar 2004

Svar

Ingen panik. Fredslilje kategoriseres som lettere giftig, hvilket vil sige, at den ikke er livstruende, før indtaget sker i ekstreme mængder. Da smagen er sur, vil børn snart spytte bladene ud. Slægten Spathiphyllum indeholder oxalsyre, som også findes i rabarber.

I børnehaven er der ingen problemer, men i vuggestuen bør planten ikke findes i børnehøjde; selv om ingen af de små, må lades ude af opsyn, findes der alligevel ubevogtede øjeblikke. Indtag kan give irritation og ætsninger i hals og svælg og kun meget store mængder kan give nyreskader.

Fingerphilodendron og sæsonplanten julestjerne er f.eks. meget giftigere.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Er fredsliljer giftige?