Skader Roundup nåletræer?

Vores nabo har brugt Roundup på noget skvalderkål (med håndsprøjte) lige op til vores skel. I vores skel står et meget stort nåletræ. Jeg har mistanke til at nogle af de nederske grene på nåletræet kan være ramt af en smule Roundup. Kan Roundup skade nåletræet? Og hvis det kan, kan det så nytte at fjerne grene hvor evt. gulnede nåle kommer frem, i håb om at hele træet ikke tager skade?

Med venlig hilsen
Anja, august 2004

Svar

Roundup er en såkaldt »systemisk gift«. Det betyder, at den optages gennem bladene og føres ned i rodnettet, hvor den virker dræbende. Når du skriver på dette tidspunkt, må jeg gå ud fra, at sprøjtningen netop er udført. Hvis det er tilfældet, bliver skaden næppe ret stor, for nåletræerne er mest udsatte i den periode, hvor deres nye skud er helt sarte og lysegrønne.

Der kan godt blive nogle enkelte, gule nåle, men jeg forventer, at der ikke kommer flere skader på træet. I øvrigt er det for sent at klippe grene af, når nålene er blevet gule. Det skulle have været gjort lige efter sprøjtningen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Skader Roundup nåletræer?