Hvorfor får jeg kun få agurker på mine planter?

Jeg har et fritliggende drivhus – dvs. det kan få sol hele dagen. I drivhuset har jeg en vinstok, som giver mange bær til høst. Desuden planter jeg tomater og agurker og ikke andet. Tomaterne trives fint, men mine agurker mislykkes hvert år. Jeg køber planter på en planteskole, og planter dem i nogle 30 cm høje og Ø 35 cm plastikrør. I bunden putter jeg lidt jord fra egen have ca 5 cm. – god lerjord – for at holde på vandet. Ovenover plantejord og til sidst nogle Lecanødder, så jorden er lidt beskyttet mod solen. Planterne starter fint med få blomster og agurker, men efter kort til visner blomsterne uden at sætte agurker. Topskuddet ser noget forknyt ud og det hele ender med 3–4 agurker i hele sæsonen. Hvad gør jeg galt? Jeg gøder ganske lidt, så de får lidt at leve af.

Med venlig hilsen
Ole Fjerbæk, juni 2008

Svar

Agurker, som får lov til at vokse frit i drivhusjorden, har rødderne helt oppe i jordoverfladen, og de nyder godt af et par gange om sommeren at få et nyt lagt kompost lagt ud på jordoverfladen. Jeg tror at du skal prøve denne naturlige vækstform, og se om ikke det gør en forskel. Det er ikke meget dyrkningsjord til en agurkplante.

I år har du jo plantet, så det kan du måske ikke lave om på. Fjern lecaen og give planten et par cm kompostjord i stedet for øverst. Du bør lave overfladen, så den skråner væk fra stænglen, så der ikke kan komme til at samle sig vand her og give rådangreb på stammen.

Når først planten er i vækst, skygger den selv for rodzonen, og i øvrigt elsker agurker masser af varme og sol. Men hvis rodsystemet ikke er sundt eller veludviklet nok, kan bladene blive slappe i solskin, og det kan være nødvendigt midlertidigt at skygge lidt for planten midt på dagen.

Agurker skal faktisk gødes en del – plantejord indeholder kun plantenæringsstoffer til ca. 3 uger, så noget kunne tyde på, at det er her, at det får galt. Det passer med at du får en lille afgrøde, og at planten derefter mangler næring. Gød med kompost – eller flydende gødning til drivhus. Det sidste kender man mængden af næringsstoffer i, men agurker kan godt lide kompost. Du kan se på planten om den får nok – bliver de nye blade store og mørkegrønne, er du på ret kurs.

I øvrigt skal du beskære agurkplanterne – ellers kommer de let til at sætte for mange agurker i en periode, og de vil da ikke danne nye agurker, inden planten har overskud hertil igen. Se artikler om beskæring af agurker

Lerlaget til at holde på vandet kan også være et problem. Hvis det er et helt tæt lag, som giver stående vand, er det ikke godt. Det er heller ikke godt, hvis der forhindrer rødderne i at komme i dybden. Agurker får under naturlige dyrkningsformer et ret stort og vidtforgrenet rodsystem. Jeg ved ikke, om du kan bryde »lerbunden«, hvis du har fået lavet en sådan.

Du skriver ikke, hvor mange agurkplanter, du har, men hvis man har problemer, så er det en god ide at prøve at ændre på dyrkningen på forskellige områder for hver plante. Det giver mulighed for at finde ud af, hvilke faktorer, der skal ændres for at få store flotte agurkplanter i netop din jord i dit drivhus. Du kan f.eks. prøve at øge gødningsmængden i et af dine rør, og så prøve at plante en af planterne ud i drivhusjorden, hvis den ikke er større, end det kan lade sig gøre.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor får jeg kun få agurker på mine planter?