Er jord fra gamle potter død?

Jeg har et spørgsmål… kan jord der har været brugt en sæson i Potter, »dø« ud og blive ubrugbart, hvis det er tørret fuldstændig og komplet ud? Der er en del sand i jorden.

Med venlig hilsen
Minna Kondrup, december 2016

Svar

Der skal dog ikke så meget til at få gang i jorden igen. Bland den døde jord med en kompost som ikke alt for omsat og med lidt havejord. Forholdsvis hurtigt vil jorden blive inficeret med svampe og bakterier og blive god og levende. Skal jorden bruges til en næringskrævende plante skal der en del kompost i, er det en mere tørketålende planter, kan man komme lidt grus/sand i.

Hvis der har været roser i potten, kan det anbefales, at bruge en ny jord og lade den gamle trætte jord indgå i jordblanding til planter, som ikke er fra rosenfamilien.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Er jord fra gamle potter død?