Kan jeg dyrke tomat, chili og agurk i vindueskarmen?

Kan man dyrke tomat, agurk og chili i vindueskarmen i stuen, og i så fald hvilke sorter egner sig?

Med venlig hilsen
Ida, marts 2015

Svar

Jeg vil umidddelbart sige, at agurk ikke er egnet, men der er måske nogle med erfaringer med agurk, som kan give en kommentar og fortælle om erfaringer med det. Det vil i hvert fald blive en meget stor plante. Vi du forsøge, så vælge en miniagurk, såkaldt madkasseagurk.

Chili kan fint lade sig gøre, især hvis du vælger sorter, som ikke bliver så høje. Det afhænger jo helt af størrelsen på dine vinduer og bredden på dine vindueskarme.

Tomater kan også lade sig gøre. Hvis du vælger busktomater, bliver de ikke så høje, men bærer kun i en periode, såkalde determinate sorter. Vælger du indeterminate sorter fortsætter de blomstringen og frugtsætningen, men bliver høje og skal beskæres. Se artikel: Tomater har forskellig vækstmåde.

Der er helt sikkert størst chance for succes med tomatsorter med små tomater som cherry-, daddel- og kirsebærtomater. Du kunne f.eks. prøve sorten Tumbler, som er en busktomat med røde cherrytomater og ca. ½ meter høj, men lige så bred. Der findes også mindre sorter – kig i netbutikkernes beskrivelser, der er rigtig mange muligheder.

Det er vigtigt at dyrke store frugtbærende planter i store potter med god plantemuld, og de skal gødes. Der skal være godt dræn. De store potter er også forudsætningen for, at der kan sættes opbindingsstativer ned i potterne, og de kan stå fast.

Og så skal de selvfølgelig stå i en vindueskarm, hvor der er masser af sol og lys. Så meget syd som muligt, men fra SØ til SV kan bruges.

Der er netop udkommet en ny bog, som du kan overveje. Den hedder Den indendørs køkkenhave, udgivet på forlaget Turbine. Her er der afsnit om både tomater og chili foruden alt det andet, man kan dyrke. Agurk er ikke nævnt.

Med andre ord, du kan godt så både tomater og chili nu. God fornøjelse.

Hvis man har gode erfaringer med specifikke sorter til vindueskarmen, så læg gerne en kommentar.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg dyrke tomat, chili og agurk i vindueskarmen?