Hvor tit skifter man jord i sit drivhus?

Jeg tænker på, om det er optimalt at skifte jorden hvert år, når man dyrker de samme afgrøder?

Med venlig hilsen
Jens J. Pedersen, april 2002

Svar

Hvis du dyrker både tomat, agurker og peber i drivhuset kan du rotere afgrøderne lidt. Men det er ikke nok til at du helt kan slippe for at skifte jorden. Det anbefales at skifte jorden hvert andet år, hvis man kun dyrker få afgrøder og ikke kan lave et godt sædskifte.

Jeg har dog dyrket i flere år inden at jeg har skiftet al jorden i et spadestiks dybde. De andre år har jeg i stedet for fjernet de øverste 10–15 cm jord + en spand jord lige der, hvor hver plante har stået (fjernet i ca. spandens facon). Derefter har jeg tilført ny kompost + evt supplerende havejord fra et område, hvor der ikke har været dyrket kartofler, tomat og peber de sidste par år. Sidste gang var det 5 år siden, jorden var skiftet, og jeg kunne se, at tomaterne voksede bedre i helt ny jord. Året før havde jeg fået masser af tomater, og muligvis betød jordskiftet ikke det store merudbytte, men det er jo svært at sige, hvordan høsten havde set ud det 6. år, hvis jeg ikke havde skiftet jorden helt.

Den jord, du fjerner i drivhuset, kan du bruge til såkasser – se svaret på spørgsmålet Hvordan skal jeg forårsklargøre mit drivhus?

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvor tit skifter man jord i sit drivhus?