Hvorfor revner stænglen på min tomatplante?

Jeg har netop udplantet en tomatplante på friland af sorten ‘Romalina’. Den har hidtil stået i havestuen, men i de sidste dage har den skrantet lidt, hvilket jeg troede skyldtes at den var blevet for stor til krukken. Derfor var det nu tid til udplantning. Men da jeg omplantede den, opdagede jeg en ca. 10 cm lang revne nederst på stænglen.

Hvad skyldes denne revne, og er den årsagen til plantens triste udseende?

Med venlig hilsen
Bettina Hansen, juni 2003

Svar

Generelt tror jeg, at revner (hos planter og mennesker) skyldes ændringer i vækstforhold – f.eks. ændringer i fugtighed, temperatur osv. – der er så store eller pludselige, at det yderste lag (huden, barken, skindet) ikke kan holde til påvirkninger. Læberne sprækker i meget tørt vejr, i stedet for som normalt at følge med i bevægelser. Tomatfrugter kan få revner og sprækker, når de vokser meget hurtigt, f.eks. når der vandes kraftigt efter en meget tør periode. Jeg forestiller mig, at noget lignende kan gælde for stænglerne. Måske har svingninger her i foråret været mere ekstreme end normalt, selv i drivhus og udestue.

Tomatplanter har en stor evne til at vokse sammen, og de mindre revner i mine synes ikke at have påvirket væksten. Men det kan tænkes, at en stor revne kan forstyrre vandtransport i planten et stykke tid. Om den var årsagen til at planten skrantede, har tiden måske vist!

Andre planter gror også gerne sammen, hvis de rører ved hinanden og gnider et lille sår i overfladen. I skoven her, er der et bøg og et egetræ, der er vokset sammen til een.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor revner stænglen på min tomatplante?