Hvorfor går mine tomatplanter ud i løbet af sommeren?

Jeg håber, I kan hjælpe mig, da jeg ikke har fået noget ud af mine tomater de sidste 5 år. Efter jeg for 6 år siden fik et nyt drivhus, er der gået sygdom eller skadedyr i mine planter.

Drivhuset står ved siden af Ingrid Marie æbletræ (de sidste år er bladene på æbletræ også angrebet), kan det være dette der smitter mine planter i drivhuset? Og hvad kan det være, jeg troede det var kartoffelskimmel og har forgæves prøvet at sprøjte mod dette. Tomatplanterne gror fint, men når der så er kommet tomater på, begynder bladene at se ud som på billedet, planterne går så langsomt ud, og de tomater, der kommer er grønne ved stilk, men modne i anden ende.

De skadede blade opstår i bunden af planten ved tomatplanten, jeg kan heller ikke dyrke agurk, det samme sker her. Peber kommer dog udmærket (både chili og grøn peber), de bliver dog senere angrebet af formodentlig lus, men jeg får dog høstet.

Jeg har de sidste 3 år dyrket i plantesække på flamingokasser, da jeg ville have »smittefri« jord. Sidste år prøvede jeg med 2 murerspande inden i hinanden, den inderste med borede hulder i bunden fyldt med jord fra plantesække. Før plantesækkene brugte jeg alm. havejord med kompost.

Det underlige er, at jeg i mange år har haft et drivhus bygget af gamle vinduer, hvor jeg fik de dejligste tomater og agurker, helt uden problemer, men dette drivhus stod ikke ved siden af æbletræ, der også har syge blade, æblerne synes jeg heller ikke rådner og forsvinder som før, de sidder som hårde sorte knolde, også nu.

Med venlig hilsen
Peter Boysen, februar 2004

Svar

Det lyder som om du bor i en helt almindelig have, hvor afgrøderne bliver angrebet af mange forskellig sygdomme og skadedyr. Det er umuligt at dyrke planter uden at få problemer. Men heldigvis får man normalt masser af afgrøder alligevel, og man skal derfor tage det store overblik og vurdere, om der er grund til at bekymre sig om det enkelte angreb.

Hvis man ikke ved så meget om alle de sygdomme, som kan angribe vore planter i haven, kan det være svært at finde ud af, hvad man kan gøre – hvis der er grund til at gøre noget. Det er vigtigt at slå fast, at de allerfleste sygdomme og skadedyr kun går på bestemte arter eller plantefamilier. Der er således ingen sammenhæng mellem sygdommene på æbletræerne og dine drivhusplanters dårlige trivsel. Så problemerne i dit drivhus skyldes ikke drivhusets ny placering ved siden af æbletræerne, medmindre de skygger for det, eller de står så tæt på, at deres rødder henter al næring og vand fra drivhusets jord.

For at gøre æbletræerne færdige, så prøv at fjerne de blade, som ikke er forsvundet i løbet af vinteren, så smitten herfra kommer væk. Det er muligvis skurv, der har været på bladene. De små hårde sorte knolde af æbler skal du pille af træerne snarest og fjerne dem, så de ikke smitter de ny æbler. Det er gul monilia.

Dine tomater, der er grønne ved stilkenden og modne forneden, lider af det, der meget sigende kaldes grøn nakke. Ikke alle sorter får det lige meget, så prøv evt. en anden sort – bl.a. ‘Gemini’ og ‘Marmande’ er slemme til at udvikle det. Grøn nakke skyldes for megen direkte sol på tomaterne. Du følger måske et dårligt gammelt råd med at fjerne tomatblade, så frugterne kan få mere sol og modne bedre. Eneste grund til at fjerne blade er for at skabe en bedre luftcirkulation sent på sæsonen, hvor skimmelangreb er et problem, eller hvis der er andre sygdomme i drivhuset, som kræver det som forebyggelse.

Dine tomatblades udseende og at det er de nederste blade, der angribes, leder tanken hen på to helt forskellige årsager til problemet.

  1. Det kan være magnesiummangel, og dette kan skyldes for høje tal for kalium, da dette fremmer mangel på magnesium. Her er du nødt til at se på dyrkningsjorden.
  2. Det kan være plantesygdommen fløjlsplet, Cladosporium fulvum / Fulvia fulva. De fleste nyere tomatsorter er dog helt modstandsdygtige over for sygdommen. I modsætning til magnesiummangel, så findes der på undersiden en let gråviolet, fløjlsagtig skimmel på bladets bagside. Denne sygdom kontrollerer man ved at sænke fugtigheden og øge luftcirkulationen ved at fjerne de nederste blade på tomatplanten.

Agurker og tomater har ikke fælles sygdomme og skadedyr, men også her kan misfarvede blade skyldes mangel på bestemte næringsstoffer i dyrkningsjorden. Eller det kan være angreb af spindemider, skimmelangreb, meldug eller agurksyge eller måske skader efter at drivhuset har »kogt« en halv dag i solskin, hvor man har glemt at lukke vinduerne op.

Lus på chili og peber spuler du af med vand. Hvis de står i potter, så flyt dem udenfor midt på sommeren, spul dem og efter en tid er de lusefri, da lusene trives dårligere på friland og her er flere nyttedyr. Er de plantet ud inde i drivhuset, så kan du købe nyttedyr til at sætte ud og æde bladlusene. Den mest brugte i væksthus mod bladlus er bladlusgalmyg. Men her skal du afveje, hvor stor skade du vil acceptere i forhold til prisen på nyttedyrene. Før at få succes er det vigtigt, at du sætter nyttedyr ud tidligt i angrebet, eller en halv dag før udsætningen minimerer antallet af skadedyr med insektsæbe.

Og så kommer vi til det vigtige: jorden og måden, du dyrker på. Steril dyrkningsjord gødet med kunstgøding giver bestemt ikke færre problemer. Det er bare mindre arbejdskrævende, da man undgår med års mellemrum at skulle skifte det øverste lag dyrkningsjord ud med friske havejord. Store planter som tomat og agurk, der dyrkes normalt i jord, har et stort og for tomaterne også meget dybt rodsystem. De kan godt trives i den lille plantesæk eller spand, hvis de får tilpas med gødning og vand. Men det er alt andet lige en dyrkningsmåde, hvor ting hurtigere kører af sporet, end hvis de var dyrket i drivhusjorden med årlig tilførsel af masser af frisk havekompost – min. 10 l pr. planter og gerne det dobbelte. Du kunne overveje at dyrke i drivhusjorden i den ene side af drivhuset og i plantesække i den anden side, og se om det gør en forskel. Måske eksperimentere med forskellige jordkvaliteter, f.eks. prøve at købe dyrkningssække med naturgødning, og komme frisk havejord ind i en del af drivhuset i år. Du skal ikke være kompostforskrækket – kompost er bedre for planterne end steril jord. Også i drivhuset.

I marts er det tid til at gøre drivhuset godt og grundigt rent med masser af brun sæbevand og spuling bagefter. Husk at komme godt ind i alle hjørner og sprækker – det er her skadedyrene gemmer sig og overvintrer. Gamle planterester bør fjernes allerede i efteråret, når høsten er færdig.

Naturen er ikke enkel – så man skal glæde sig over det, man får ud af haven – i stedet for at græmmes alt for meget over det, der ikke lykkes. Men derfor kan man jo godt med mere viden forsøge at forebygge vækstproblemer. Håber du får mere succes i år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor går mine tomatplanter ud i løbet af sommeren?