Bliver honning rød af rødt pollen?

Vi er nystartede biavlere og har lagt mærke til, at nogle bier kommer hjem med røde bukser på her i maj, og der er også nogle af cellerne, der er røde. Ved I, hvad det er de samler ind fra, og vil det have indflydelse på honningens farve?

Med venlig hilsen
Connie, maj 2008

Svar

Det røde pollen, du har set bierne komme hjem med, stammer fra hestekastanie. Og lad mig med det samme berolige dig: Din honning bliver ikke blodrød.

Under honningbiens flittige arbejde med at bestøve blomster får den en masse pollenkorn på sig. Når bien flyver fra en blomst bruger den sine ben til at børste pollenet sammen med. Det sammenbørstede pollen tilsættes lidt nektar, således at pollenet bliver klæbrigt. Honningbien har på hvert bagben nogle børster som danner en kurv, hvori det indsamlede pollen placeres. Når disse kurve er fyldte siger man, at bien har »bukser« på. En bi med »bukser« på bærer på ca. 15 mg pollen.

Pollen er af meget stor betydning for bifamiliens ernæring – og i særdeleshed for bi-ynglen. Undersøgelser har vist, at der skal 10 par »bukser« til for at opfostre én arbejderbi. Det anslås at en bifamilie bruger i omegnen af 30 kg pollen pr. år.

Som nævnt er pollen en meget vigtig fødekilde for bi-yngel. Derfor sørger bierne for at placere pollen nær yngellejet. Da biavleren ikke høster honning fra yngellejet, vil pollenet ikke komme i honningen. Man kan finde celler med pollen uden for yngellejet, men det vil ikke påvirke honningens farve i en sådan grad, at honningen kommer til at se »mærkelig ud«.

I yderst sjældne tilfælde kan man se rød honning, men årsagen hertil er ikke rødt pollen. Det skyldes derimod, at bier i perioder uden egentlige trækkilder har hentet saft fra overmodne hindbær eller brombær.

Med venlig hilsen
Rolf Tulstrup Theuerkauf
Agronom, Danmarks Biavlerforening

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Bliver honning rød af rødt pollen?