Hvordan er vejen fra høns til gødning?

Vi er rimelig nye havedyrkere (4. sæson). Vi kan mærke faldende udbytte i haven og tillægger det at vi ikke har haft tilstrækkelig med kompost og at den kompost vi har brugt har indeholdt for lidt næringsstoffer. Vi har for 11/2 år siden anskaffte os et lille hønsehold 3–5 høns. Vi er så begyndt at blande hønsegødning i komposten om efteråret som vi så spreder ud over haven om foråret. Det mangler vi at se effekten af. Blandt andet i Havenyt har vi kunne se billeder af tørret hønsemøg spredt direkte ud over jorden om foråret.

Med venlig hilsen
Marianne og Lars Haveforeningen Stormosen, Humlebæk, maj 2016

Svar

Hønsegødning indeholder rigtig meget kvælstof, så det kan være lidt farligt for sarte og nye planter at gøde direkte med hønsegødning. De risikerer at blive »brændt« af den stærke gødning. Det bedste er faktisk at blande det i komposten og så lade det kompostere 6–12 måneder før det bruges. Spred komposten på jorden og bland det så ned i jorden med en greb eller skovl. Hønsegødning kan bruges med forsigtighed til planter der kan tåle et stort indhold af kvælstof, men det er lidt risikabelt.

Med venlig hilsen
Finn Jensen
http://fjerkrae.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan er vejen fra høns til gødning?